● Ευαισθητοποιούμε το μαθητή σε ακουστικά, οπτικά, κιναισθησιακά ερεθίσματα
● Σύνδεση ήχου και γραφήματος, ήχου και οπτικής εικόνας
● Εξάσκηση φωνολογικής ενημερότητας (γραφοφωνημικής σύνδεσης)
● Παιχνίδια με ομοιοκαταληξία, αφαίρεση συλλαβών, φωνημάτων σε αρχική, μεσαία, τελική θέση
● Ανάπτυξη οπτικής και ορθογραφικής μνήμης
Πριν την ανάγνωση:
● Επιλογή κειμένων με ενδιαφέρον θέμα
● Ενημέρωση του μαθητή για το τι πρόκειται να διαβάσει (παραμύθι, ποίημα …)
● Σχεδιάγραμμα ανάγνωσης στο σπίτι τεμαχίζοντας το κείμενο σε πολλές καθημερινές αναγνώσεις
● Σύσταση ηχητικού βιβλίου που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο ανάγνωσμα
● Ηχητική βιβλιοθήκη: «Άκου ένα βιβλίο»
● Ενθάρρυνση του μαθητή να διαβάζει κομμάτια που έχουν μεγάλα γράμματα, με εικονογράφηση, να του διαβάζουμε μερικά αποσπάσματα, ακρόαση ιστοριών
● Διήγηση σύμφωνα με τη δυσκολία του κειμένου
Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης (Snowling, Stackhouse, 1996):
● Διαβάζει ο παιδαγωγός την αρχή για να βοηθήσει το μαθητή στην ένταξη του κειμένου
● Γράφουμε με έντονα γράμματα τις υπογραμμισμένες λέξεις κλειδιά που δίνουν σημασιολογικές δομές στο κείμενο
● Παρουσίαση παραδειγμάτων ή ορισμών δύσκολων λέξεων ή άγνωστων λέξεων στο μαθητή με δυσκολίες (δίδοντας συνώνυμα)
● Βιβλία με εικονογραφήσεις και χαρούμενα χρώματα όπου διαφαίνονται τα κύρια πρόσωπα του έργου (ο πρίγκιπας …)
● Χρήση γραφικών και σχηματικών μεθόδων (σχεδιαγράμματα, εικονογραφήσεις ιστοριών)
● Ενθάρρυνση του μαθητή να βρει και να διηγηθεί τα αποσπάσματα που του δημιουργούν πρόβλημα
● Ενθάρρυνση του μαθητή να αναπαραστήσει το κείμενο με εικόνες ή φιλμ
Βιβλιογραφικές αναφορές
Δράκος, Γ., (2002) Σύγχρονα Θέματα της Ειδικής Παιδαγωγικής,
προβληματισμοί, αναζητήσεις και προοπτικές Αθήνα : Ατραπός
Cèbe, S., Goigoux, R. (2009), LECTOR & LECTRIX :apprendre à comprendre les textes narratifs, Livre + 1 CD ROM, Retz.
Clay, M. M. (1993a). Reading Recovery: A guidebook for teachers in training. Portsmouth, NH: Heinemann.
Lipson, M., & Wixson, K. (2003). Assessment & instruction of reading and writing difficulty: An interactive approach. Boston: Allyn & Bacon.
Murray, B. (2003). Developing reading fluency: The reading genie. Retrieved May 8, 2003, from http://www.auburn.edu/~murraba/spelling.html.
Snowling, M., & Stackhouse, J. (1996). Dyslexia, speech, and language: A practitioner’shandbook. London, ON: Whurr.
Stanovich, K. E., (2000). Progress in understanding reading: Scientific foundations and new frontiers. New York: Guilford Press.
Swanson, L. (1999). Intervention research for students with learning disabilities: A meta-analysis of treatment outcomes. Retrieved January 17, 2003, from http://www.ld.org/research/ncld_reading_comp.cfm.
Swanson, L., Cooney. J., & O’Shaughnessy, T. (1998). Learning disabilities and memory. In B. Wong, Learning about learning disabilities (2nd ed.) (pp. 107-162). San Diego, CA: Academic Press.
Torgesen, J. (2000). Individual differences in response to early interventions in reading: The lingering problem of treatment resisters. Learning Disabilities Research & Practice, 15(1), 55-64.
Torgesen, J., & Mathes, P. G. (2000). A basic guide to understanding, assessing, and teaching phonological awareness. Austin, TX: PRO-ED.
Wong, B. (1998). Learning about learning disabilities (2nd ed.). Toronto: Academic Press.